Ampliant coneixement en atenció a la diversitat

Des del grup de treball d’Interccoperació, continuem amb la proposta de visites a les escoles federades. Per a aquesta ocasió, ha estat el torn de conèixer el projecte d’inclusió de l’escola cooperativa Crespinell de Terrassa i aprofundir en propostes educatives d’atenció a la diversitat.

No ens citen a l’escola cooperativa Crespinell, sinó a la biblioteca de l’Institut Montserrat Roig que tenen a prop. El punt de trobada no és en va, ja que aquest institut, l’escola LanaspaGiralt que tenen davant i l’escola cooperativa Creixen Terrassa, així com altres centres educatius, formen part d’una xarxa per a un projecte inclusiu i d’atenció a la diversitat.

 

L’Alfons, la Marina i la Mina ens donen la benvinguda, alguns dels quals fan servir mitjans alternatius i augmentatius de la parla per fer la seva intervenció. La directora de l’escola cooperativa Crespinell, Esther López, comenta que “aquesta presentació que han fet avui és molt important, tot i que costi de veure. Pot semblar un fet puntual, però per a elles presentar-se en públic, preparar-se unes paraules, relacionar-se amb el món dels adults… són activitats cabdals pel seu desenvolupament i autoestima”.

 

Fa trenta anys que col·laboren amb l’escola LanaspaGiralt. Van començar a col·laborar perquè estan davant per davant. Crespinell els va demanar si podien anar al pati junts, simplement, travessar el carrer. Però al llarg del temps han anat ampliant activitats i obrint objectius comuns més ambiciosos: festes, colònies, excursions… I també en matèries curriculars com plàstica, música i educació física. Ara els infants de les dues escoles es coneixen, es tenen presents, han normalitzat els entorns educatius i això ha estat gràcies al treball continuïtat, la col·laboració bidireccional i la predisposició de mestres i famílies. “Perquè l’alumnat de Crespinell no són els únics beneficiats —continua explicant la directora de Crespinell—. Aquests tipus d’aprenentatges col·laboratius són una font de riquesa per l’alumnat de l’escola ordinària i una oportunitat per desenvolupar-se en valors com la diversitat, la tolerància, el respecte i la inclusió social”.

 

Fa més de vint anys, varen preguntar-se que era important continuar acompanyant l’alumnat de Crespinell en altres entorns educatius, més enllà de primària i atrevir-se en l’etapa de secundària. Llavors inicien un projecte amb l’Institut Montserrat Roig, que els hi cedeixen una aula als matins i comparteixen algunes assignatures del curricular com música o educació física, a banda de les activitats culturals. Un repte ampliat, però amb un valuós impacte sobre l’alumnat de Crespinell: “moure’s en l’entorn d’institut, els joves estan en l’ambient que per edat els toca, els facilita veure’s com a adolescents, sortir de la infantesa, transitar cap a la vida adulta, fins i tot, canvien maneres de fer i vestir”, explica l’Esther.

Per a Marina Roncal, directora de l’institut Montserrat Roig “la clau de l’èxit és preparar individualment i col·lectivament al professorat, apropiar-se del projecte i sentir-se’l com una oportunitat per educar en valors. I funciona. L’alumnat de l’institut normalitzen la diversitat i no hi ha conflictes en la barreja. Treballar amb alumnat amb discapacitat aporta alegria, sinceritat, tolerància que el món es pot viure d’una altra manera”.

La xarxa s’ha anat ampliant amb altres centres educatius, com el conveni que han firmat amb una altra escola cooperativa, Creixen Terrassa, amb qui treballen per desenvolupar un marc d’oci inclusiu i assessorar amb exposicions accessibles. També col·laboren amb el programa d’Aprenentatge i Servei que l’han batejat sota el lema “Fem-ho possible”.

El projecte d’atenció a la diversitat i en xarxa ha rebut diversos premis, com el Catalunya Educació (2002) o Premi Ensenyament (2016) de la Fundació Cercle d’Economia i l’Obra Social La Caixa.

La trobada va tenir un espai per reflexionar entre les escoles cooperatives visitants sobre l’atenció a la diversitat i els projectes inclusius.