Foto de família

Innovació pedagògica en centres d’alta complexitat

L’escola cooperativa Piaget, ubicada al cor del Carmel —un dels barris amb més habitants en situació de risc d’exclusió social de la ciutat—, acull a més d’un 50% d’alumnat amb necessitats especials.  Parlem d’innovació pedagògica en entorns i centres d’alta complexitat.

 

La nova visita d’Escoles Obertes, l’espai d’intercanvi de coneixement d’EscolesCoop, ens ha desplaçat a l’escola cooperativa Piaget al barri del Carmel de Barcelona. Ens han explicat la seva història que, des que es va fundar com a cooperativa l’any 1998, les ha passades de tots colors: des de ser un centre referent i amb prestigi al barri a haver-la de refundar de nou i de soca-rel, l’any 2015. Des de llavors invoquen l’Esperit Piaget per ser una escola familiar, propera, pedagògica i social.

 

També els hi ha calgut adaptar-se a un entorn canviant, en un barri de base obrera com el Carmel, d’on prové pràcticament tot l’alumnat. Una part important de les famílies que atenen estan necessitades: algunes en situació de risc d’exclusió, d’entorns multiculturals procedents d’Amèrica Llatina i d’altres parts del món o amb dificultats per acompanyar en els estudis als seus infants.

 

L’escola va néixer i ara ha recuperat una vocació de servei social, oberta al barri i connectada a les iniciatives associatives, comunitàries, culturals i socials que es porten a terme al territori. Amb aquest Esperit Piaget han seguit tres somnis, tres pilars de la renovació pedagògica que han pogut portar a terme:

Educació centrada en l’alumne, en què se l’acompanya, se l’escolta i se l’orienta; ensenyament curricular de qualitat i ser agents de canvi, dins i fora de l’escola.

 

Ens han presentat quatre grans projectes en què tradueixen la teoria a l’acció d’aquesta refundació i renovació pedagògica per atendre el perfil d’alumnat que tenen:

 

  • T’ESCOLTO: Projecte mentors. Tot l’alumnat de l’ESO, pot escollir un mentor entre el professorat. És una figura a banda dels tutors i les tutores. Serveix perquè tinguin un referent a qui puguin recórrer en moments de dificultat, de confusió, de crisi emocional, com sovint travessen en l’etapa de l’adolescència, però també provocada per situacions difícils en entorns complexos. Les persones mentores tenen una professional que els hi dona suport.
  • EQUIP DIVERSITAT. Aula d’Acollida. Després de la COVID, van rebre una dotació de la Generalitat per muntar una aula d’acollida, i uns anys més tard, una altra. Aquesta ajuda, ha permès atendre a l’alumnat amb més necessitats i ha pogut acompanyar-los en un pla lingüístic pràcticament individualitzat. Treballen la llengua catalana lligada a la cultura d’origen o a situacions que han patit de prop, com el dol migratori o el xoc cultural. Fan trobades amb altres aules d’acollida perquè sentin que no són únics en aquesta situació.
  • COMUNICA’T. Competència creativa i comunicativa a través del cinema, la ràdio, el teatre i l’ús tecnològic. Ja fa quinze anys que va néixer l’activitat transversal de cinema i, amb el pas del temps, s’ha anat ampliant a altres camps per treballar la comunicació. No es tracta que facin bon cinema, el primordial és que s’ho passin bé, però darrere hi ha un treball pedagògic important i intens. És a dir, mitjançant l’aprenentatge del cinema, ràdio o teatre treballen el curricular i també fan incidència en altres competències de l’alumnat. Les pel·lícules són doblades i així milloren l’ús de la llengua catalana i la dicció.
  • GRAAS. Projecte amb l’Institut Integratiu Gestalt. GRAAS acull a voluntariat de la psicologia, l’educació, el treball social…, que han compartit estudis en atenció psicològica integrativa. Han creat parelles de mentors i famílies mentorades per donar una ajuda, seguint l’Esperit Piaget de servei, més enllà de l’aula.

Grups de treball per intercanviar experiències en l'atenció d'alumnat d'alta complexitat

 

La segona part de la trobada, dinamitzada per la cooperativa Vector 5, s’ha dedicat en l’intercanvi d’experiències entre escoles en l’atenció a alumnat d’alta complexitat: alumnat d’origen estranger amb NESE; alumnat amb diversitat funcional o amb diversitat de trastorns, com de conducta, de l’espectre autista (TEA), d’aprenentatge o de la comunicació, salut mental i addiccions, altes capacitats, etc. Idees que es recolliran en un document de treball i de capitalització del coneixement.