
Comunicat de premsa: Les escoles cooperatives ofereixen prop de 19.000 places pel nou curs 2019-20
- 1237 seran places noves de P3 pel pròxim curs a les escoles cooperatives
- EscolaCoop 2020: l’aposta de la innovació educativa de les cooperatives d’ensenyament.
Barcelona, 26 de març de 2019. Les escoles cooperatives, membres de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya (FeCEC), ja estan preparades pel procés de preinscripció del nou curs escolar 2019-20. Les escoles de la FeCEC disposen de 1.237 places per a futurs alumnes de P3 del curs 2019-20. I, en total, les escoles cooperatives oferiran 2.463 places a tot l’ensenyament obligatori i no obligatori.
Actualment el model cooperatiu d’ensenyament ha acollit 18.600 alumnes a Catalunya durant aquest curs i pel pròxim curs arribaran a les 19.000 places. Aquesta xifra inclou l’alumnat del primer cicle d’educació infantil al batxillerat incloent també els centres d’educació especial. Representa un 4,76% dels alumnes matriculats en escoles de titularitat privada (escoles privades i concertades). Aquests alumnes participen d’un model educatiu amb una clara vocació de servei públic però des d’una organització cooperativa.
Nombre de places que ofereixen les escoles cooperatives a Catalunya.
Ed. Infantil 0-2 | P3 | Altres Ed. Infantil 2n Cicle | Ed. Primària | ESO | Batxillerat | Graus | Total |
187 | 1237 | 76 | 249 | 249 | 186 | 290* | 2463* |
*En aquest còmput no s’inclouen les places de les 5 escoles d’educació especial. Aquestes escoles ofereixen una atenció especialitzada i específica a les necessitats educatives dels infants i això comporta l’aplicació de programes curriculars diferenciats i/o adaptats. Cap alumne es pot inscriure sense un dictamen favorable de l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic de la Generalitat de Catalunya.
Nombre de centres cooperatius segons l’etapa escolar que imparteixen
Ed. Infantil
0-2 |
Ed. Infantil 3-6 | Ed. Primària | ESO | Batxillerat | Graus | Centres Educació Especial |
8 | 34 | 34 | 23 | 9 | 3 | 5 |
El model cooperatiu d’ensenyament ha acollit 18.600 alumnes durant aquest darrer curs 2018-19. Amb la nova matriculació es confia renovar els alumnes que ja han finalitzat el seu cicle formatiu. Històricament les escoles cooperatives han mantingut una elevada estabilitat en el nombre d’alumnes al llarg dels diferents cicles, demostrant així un alt grau de compromís de les famílies i alumnes pel model d’escola cooperativa.
EscolaCoop2020: una aposta en la innovació educativa.
Les propostes d’innovació educativa en les escoles cooperatives es concreten en les iniciatives i projectes que aplega l’EscolaCoop2020, una xarxa des d’on posar en rellevància al fet cooperatiu com a impulsor de la innovació i la transformació, tant de l’ensenyament com del seu entorn i la comunitat educativa. L’EscolaCoop2020 parteix de la premissa que les escoles cooperatives són projectes col·lectius professionals i/o personals, on la motivació i la millora constant són la clau del seu treball. Fan recerca i adopten les millors pràctiques disponibles per garantir un ensenyament de qualitat i adaptat a les necessitats i realitats del seu entorn. La innovació radica en que les escoles cooperatives són una comunitat d’aprenentatge. No només per l’alumnat, sinó per tota la comunitat educativa: docents, no docents i famílies que, de manera conjunta, estan involucrades i participen de la millora educativa contínuament.
De fet, les escoles cooperatives entenen la innovació i la transformació educativa com la millora constant en tots els àmbits i pensant en les persones. I aquesta pràctica és habitual des dels inicis del cooperativisme de l’ensenyament fins a l’actualitat.
Conscients que l’educació és un pilar bàsic per donar eines a la ciutadania, la xarxa d’innovació de les EscolaCoop 2020 troba la seva força en els 10 principis de les escoles cooperatives. Aquests principis resumits en 4 eixos són els fonaments del mapa de valors del cooperativisme i la innovació en l’ensenyament.
- L’escola cooperativa és una escola compromesa amb la renovació pedagògica constant, amb la seva missió com a cooperativa amb la voluntat de dotar de valors cooperatius a la comunitat, esdevé una escola compromesa amb una societat canviant. Les escoles cooperatives fomenten la iniciativa emprenedora amb valor afegit social i de servei comunitari.
- L’escola cooperativa és una escola democràtica amb vocació social. El diàleg I el consens són claus. No perden de vista que són part de l’economia de les persones, l’economia social, i que cobreixen una funció pública des del cooperativisme.
- L’escola cooperativa és una organització responsable. La seva gestió centrada en les persones permet una alta estabilitat laboral i alhora permet focalitzar els seus esforços en la comunitat educativa: alumnes, docents, no docents i famílies i donar respostes àgils a les seves necessitats.
- L’escola cooperativa és una escola per a tothom, l’escola de cadascú és una escola inclusiva, oberta a tothom. La diversitat no és un obstacle, és una oportunitat. El treball personalitzat a cada alumne és fruit del compromís i la implicació dels docents i no docents de cada centre per acompanyar i compartir en el procés d’aprenentatge.
A partir d’aquests grans eixos s’articulen diferents categories i 24 dimensions que permeten reconèixer els valors declarats d’innovació i transformació d’una cooperativa d’ensenyament.
Els objectius d’aquesta xarxa, que contribuirà a elaborar un pla estratègic de les escoles cooperatives, permetrà:
- Treballar com a xarxa consolidada.
- Transferir el coneixement adquirit a les noves generacions de cooperativistes, atès el volum d’informació bibliogràfica que s’ha recopilat.
- Difondre els valors del cooperativisme en altres xarxes d’innovació
- Mostrar l’especificitat de les cooperatives d’ensenyament en el marc de l’actualització pedagògica, que més enllà que pertanyin o treballin a altres xarxes d’innovació.