
Reformar l’espai per transformar les relacions dins i fora de l’escola
Una seixantena de docents de vint escoles cooperatives s’han desplaçat a Sant Fruitós del Bages per conèixer la transformació espacial i relacional de l’escola PAIDOS. L’intercanvi de visites forma part de l’estratègia pel foment de la intercooperació entre els membres d’EscolesCoop.
Paidos acaba de fer una reforma de les seves instal·lacions. L’aposta va més enllà d’un canvi estètic o que s’obrin les parets a la llum i entri el paisatge tel·lúric amb vistes a Montserrat, si no que també pretén fomentar un canvi de relació entre alumnes, docents i famílies. Aquest concepte respon a un canvi que vol reflectir el fet que, segons Marta Flotats, directora pedagògica de Paidos, “qui fem escola som tota la comunitat educativa i el centre educatiu ha de ser un espai de vida. El canvi físic canvia relacions i conseqüentment, afavoreix una percepció en positiu de tot el que passa i com es treballa per dins”. A partir d’un treball de Design Thinking van idear l’escola que volien i la que no. La reforma, però, es van haver d’ajustar en tres espais: patis exteriors, les aules de l’etapa infantil i el menjador.
L’exterior necessitava més verd i han creat zones d’hort i espais que fomenten la interrelació, el joc i l’activitat esportiva, un dels pilars de Paidos.
Les parets de les aules d’educació infantil han desaparegut i al seu lloc s’ha obert un gran espai diàfan, separat per taulons d’un metre i vint centímetres per jugar amb un lloc il·luminat on poder combinar el treball en grup, el conjunt, de forma transversal barrejant les etapes o per cursos.
L’altre gran canvi ha estat al menjador, convertint la cantina en un restaurant, que pretén ser una experiència gastronòmica. Han creat un espai agradable on ve de gust estar i han observat que, ara, els alumnes d’ESO s’hi queden més estona fent la sobretaula. Deixen la cafeteria oberta de 8.00 h a 10.30 h perquè els pares i les mares es quedin fent un cafè quan porten els infants a l’escola. També s’aprofita per fer reunions amb les famílies, formals i informals i, a l’hora de dinar, s’ha creat la “English table“, d’un gran èxit i molt sol·licitada on cada migdia només es parla en anglès.
Aquesta transformació acompanya el model pedagògic de l’escola: el treball cooperatiu, la preparació en llengües estrangeres, l’educació emocional, l’activitat esportiva i la competència digital i tecnològica. Pel desenvolupament d’aquest model, la implicació de les famílies en tots els àmbits de la vida del centre, és fonamental.
Si voleu saber-ne més, visiteu la web de l’escola cooperativa Paidos.